A páncélozott gépjárművek piaca szélesebb annál, mint azt sokan gondolnák. Ma már messze nemcsak a hadseregben, illetve a politikai, diplomáciai konvojokban használnak ilyet, hanem számos (gazdag) magánember is igényt tart efféle védelemre. Szerencsére utóbbi főként a világ veszélyesebb országaiban jellemző, de azért Magyarország útjait is koptathatja jó pár ilyen. Egy amerikai cég pedig most elkészített egy szélvészgyors változatot is.

„Milyen unalmas lenne a világ, ha kizárólag SUV-k szaladgálnának az utakon?” Ezt a költői kérdést nemrég a Hyundai termékstratégiáért felelős vezetője, Thomas Schemera tette fel a népszerű jalopnik.com autós portálnak nyilatkozva. És bár ettől, mármint a magyar fordításban általában utcai terepjárónak, netán szabadidő-autónak nevezett kategória egyeduralmától még messze vagyunk, a tendenciák valóban ebbe az irányba mutatnak.

Autósként az egyik legnagyobb bosszúság tud lenni, ha a közúton elénk kerül egy traktor, és előzési lehetőség híján kilométereket döcöghetünk mögötte. Éppen ezért alighanem mindenki jó nagyot nézne, ha egy ilyen mezőgazdasági gép egyszer csak több mint 160 km/h-s sebességgel száguldana el mellette. Hihetetlen, de egy friss rekorddöntésnek hála már ez sem lehetetlen.

Ha mindent meg akarunk tenni azért, hogy autónk jó állapotát megőrizzük, néha olyan dolgokra is figyelnünk kell, amelyek elsőre talán nem maguktól értődőek. Aligha gondolt bele például mindenki abba, hogy azok a krémek, amelyek bőrünk védelmét szolgálják, a kocsi belső tereiben használt anyagokban komoly kárt tehetnek. A nyár pedig különösen veszélyes időszak ilyen szempontból.

Toyota, Mercedes, BMW. Ha hinni lehet a friss kutatásoknak, ez a trió számít jelenleg a világ három legértékesebb autómárkájának. Sok meglepő persze nincs ebben, mint ahogy abban sem, hogy a legjobb 10 mezőnyét teljesen kisajátítják a japán, a német és az amerikai gyártók. Ami már izgalmasabb, hogy két – egyaránt mértékadónak tartott – vizsgálat mennyire másként látja az autóipar globális helyzetét.

„Elektromos autóként térhetnek vissza a Hummerek” – járta be a hír a sajtót a közelmúltban. Amikor az első ezzel kapcsolatos cikk elénk került, bizony gyorsan leellenőriztük, nem április 1-jét írunk-e esetleg? Kiderült azonban, hogy nem tréfáról van szó: a lassan tíz éve megszűnt, egykor (és még ma is) roppant népszerű „benzinzabáló” terepjáró könnyen lehet, hogy tényleg zöld köntösben tér vissza.

Tisztára, mint egy LEGO autó. Ez volt az első gondolatunk, amikor meghallottuk, hogy a Scania a minap egy olyan „moduláris” járművet mutatott be, amelynek csak az eleje és a hátulja fix, a kettő közé pedig igény szerint akár személyszállító kabint, rakteret, sőt akár hulladékgyűjtő egységet is be lehet építeni. Mindezt ráadásul önvezető változatban. Tényleg ez lenne a városi szolgáltatások jövője?

Az autósok legádázabb ellenségeinek sorában kétségkívül ott találjuk a kátyúkat is. Egyes becslések szerint a magyar utakon mintegy 1 millió ilyen úthiba is lehet, amelyek csak arra várnak, hogy tönkretegyék valaki futóművét vagy épp kerekét. A legbosszantóbb talán az, amikor egy már – elvileg – kijavított mélyedés válik villámgyorsan újra veszélyessé. Egy elsőre meglepő új találmány viszont a hírek szerint hosszú időre is képes megoldást nyújtani a problémára.

Az autósok közti szolidaritás egyik (rossz nyelvek szerint: egyetlen) megnyilvánulási formája, amikor a sofőrök traffipaxot észlelve jeleznek szembejövő társaiknak, nehogy elkészüljenek róluk azok a bizonyos drága fotók. A fényszórók villogtatása mellett a figyelmeztetés elterjedt módja az ujjal történő körkörös mozgás, ami vélhetően a radarjelet hivatott imitálni. Könnyen lehet, hogy hamarosan egy új kézmozdulatot is fel kell venni a repertoárba, méghozzá a felfelé mutogatást, a legújabb gyorshajtó-vadászok ugyanis a levegőből „támadnak”!