Sivatagi reinkarnáció

Sivatagi reinkarnáció

Egy ideje már nyílt titok volt, hogy az eredetileg 1965 és 1996 között gyártott legendás Ford Bronco hamarosan újjászületik majd, most pedig az is kiderült, hol láthatja először a közönség a várhatóan jövőre érkező autó (majdnem) végleges verzióját. Mi tagadás, a világ egyik legkeményebb tereprali versenyén egy jó szereplés stílusos belépő lehetne a kocsinak.

A Ford eddig gondosan óvta a kíváncsi tekintetek elől az új Broncót, csak néhány, a teszteken elcsípett fotó alapján lehetett következtetni arra, mire készülnek pontosan. A felvételeket látva egyértelmű volt, hogy a régi-új modellt a Ranger alapjaira építik, ami érthető – és nem mellesleg költséghatékony – választás volt.

Rossz nyelvek szerint egyébként emiatt kis túlzással nem történt sokkal több, minthogy a platós Ranger hátuljára „felraktak” egy dobozt – de persze ennél jóval többről van szó. Ami a hajtást illeti, az első hírek még egy 2.3 literes, sornégyes, turbós EcoBoost benzinmotorról szóltak, azonban akik már hallották közelről az új Broncót, inkább a Ford 2.7-es, ikerturbós, V6-osát sejtik a motorháztető alatt.

Akárhogy is, sok idő már nincs titkolózni, a Ford ugyanis bejelentette, a legújabb Bronco rajthoz áll a hamarosan rajtoló Baja 1000 terepversenyen. Az off-road szakág kedvelői alighanem tudják, hogy a „Baja” név nem a Duna menti városunkat takarja, hanem a Baja California nevű mexikói államot. Az ország északnyugati csücskében fekvő, sivatagos területen 1967 óta rendeznek embert (és autót) próbáló viadalokat, amelynek hőskorában a Bronco a legsikeresebb járművek közé tartozott.

Bár a verseny nevében az „1000” kifejezés szerepel, a táv nem egészen fix, évről évre 600 és 850 mérföld (azaz kb. 950-1350 kilométer) között változik. A nehézségét többek közt az adja, hogy ezt egyhuzamban kell teljesíteni, és mivel ez néha még a legjobbaknak is mintegy 20 órájukba telik, a különösen veszélyes éjszakai szakaszokat sem nagyon lehet megúszni. A Baja 1000 élő legendája Rod Hall, aki különböző kategóriákban összesen 21-szer tudott győzni. Ötven éve éppen egy első generációs Broncóval ért fel a csúcsra, ez előtt tisztelegve pedig idén unokája, Shelby Hall ül majd a volánnál.

Persze a sivatagi versenyre összerakott kocsi némileg eltér majd attól, ami jövőre a szalonokba kerülhet. A terepfutómű, ami a hírek szerint elöl 35, míg hátul 46 centiméteres rugóúttal rendelkezik, kötelező kellék lesz a Baja 1000-en, csakúgy, mint a járművet merevvé és biztonságossá tevő bukócső-rendszer.

Nagy premierre készül tehát a Ford, és bár a várakozás már most is óriási az újjászületű Bronco iránt, a jövőbeli eladási adatoknak minden bizonnyal azt tenné a legjobbat, ha az alkalmi verzió figyelemreméltóan szerepelne a mexikói sivatagban.