A mintegy másfél évvel ezelőtt debütált Jeep Avenger ugyan rögtön elnyerte sokak tetszését (tavaly a rangos Európai Év Autója díjat is bezsebelte), ám néhányan azért hiányolták a márkától korábban elválaszthatatlannak számító összkerékmeghajtást. A Stellantis konszern ernyője alá tartozó vállalatnál most pótolták ezt a hiányosságot, méghozzá a napokban hivatalosan is leleplezett Avenger 4xe képében. A lágy hibrid technológiával felvértezett, közvetlen elődjeinél több szempontból is „terepképesebb” kompakt szabadidő-autóval kapcsolatos tudnivalókat a CarXpert szervizhálózat friss cikkében igyekeztünk összegezni.

Egyre több jel utal arra, hogy a közeljövő egyik leghangsúlyosabb témája az autóiparban a kínai kocsik – és különösen az elektromos meghajtásúak – előretörése lesz. Azoknak, akiknek már volt alkalmuk közelről is szemügyre venni, netán vezetni a távol-keleti országból érkező legújabb modelleket, szinte egybehangzóan állítják, hogy azok minden sztereotípiával ellentétben már semmilyen technológiai hátrányban nincsenek a nyugati vetélytársakhoz képest – miközben jellemzően igen jelentős árelőnyük van. Ez a vásárlóknak elsőre persze jó hírnek is hangozhat, ugyanakkor az európai és amerikai gyártók számára mindez komoly fenyegetés, és a járműszektor súlyára gondolva a különböző országok gazdaságai is a helyzet vesztesei lehetnek. A CarXpert szervizhálózatnál természetesen nem célunk „politizálni”, de egy igencsak fontosnak tűnő, friss hír kapcsán azért összefoglaljuk, mit tartogathat a jövő ilyen téren.

Egy minap lezárult aukción 103,5 ezer fontért, azaz átszámítva nagyjából 47 millió forintért kelt el egy 2001-es évjáratú Daimler Majestic jármű, amely lényegében egy „újracímkézett” és némiképp átalakított Jaguar XJ luxusszedán. Mi ebben a nagy szám? – tehetné fel bárki a kérdést. Nos, ahogy az az árveréseken borsos összegekért gazdát cserélő kocsik esetén gyakran lenni szokott, leginkább az előző tulajdonos. A Bonhams Cars virtuális kalapácsa alá került autóval ugyanis 6 éven át a néhai II. Erzsébet brit királynő járt. A CarXpert szervizhálózat mostani cikkében többek közt annak járunk utána, milyen egyedi vonásokkal rendelkezett Őfelsége flottájának eme darabja.

A minap láttam egy autót előttem a forgalomban, valami nyugat-európai rendszámmal, és nem ismertem fel. Mivel ez nálam belföldön ritka, kicsit utánajártam a dolognak. Mögötte mentem, láttam, hogy villany. Nagy volt, érzésre nagyobb, mint egy 7-es BMW, de sokkal letisztultabb és elegánsabb. A logója olyan volt, mint egy puffasztott Citroen embléma, és olyan „jelenléte” van, olyan magától értetődő, futurisztikus luxus árad belőle, amilyet nagyon rég láttam az utakon, pedig nyitott szemmel járok. A rutinosabbak az embléma alapján már rá is vágták, hogy „valamelyik nagy NIO-t láttad”, és persze igazuk van. Nos, ha ez a jövő, akkor felhasználóként nem kell tőle félni, ha csak nincsenek európai autóipari részvényeink.

Egy ideje napirendben van idehaza a zöld rendszám (és ezzel a még mindig sok helyen meglévő ingyenes parkolási lehetőség és az adókedvezmény) megvonása a plug-in hibrid járművektől, ám jelen állás szerint minden olyan, külső forrásból tölthető hibrid jogosult a kiváltságra, amely elektromos üzemmódban legalább 25 kilométert meg tud tenni. A vadonatúj Porsche Panamera ezt többszörösen is meghaladja – miközben egy önmagában akár 350 lóerős benzinmotorral ellátott, 2 tonnás, csaknem 300 km/h-val repesztő luxussportkocsiról van szó. Hogy a zöld rendszám ez esetben mennyire „fair”, annak megítélése nem célja a CarXpert szervizhálózat itteni cikkének – a közelmúltban megújult Panamera immár Magyarországon is rendelhető legújabb verzióinak bemutatása viszont annál inkább!

Aki követte a világ híreit az elmúlt bő két évben, annak nem kell hosszasan ecsetelni, miért nem valószínű, hogy a napokban bemutatott Moszkvics 8 szabadidő-autó a közeljövőben feltűnik majd az Európai Unió és vele Magyarország útjain. Ettől függetlenül még sokak számára érdekes lehet, hogyan éled újra mostanság kínai segítséggel a nagy múltú, hazánkban is ismerős orosz (néhai szovjet) autógyártó. Ennek a folyamatnak a legújabb és egyben legnagyobb (szó szerint) állomása lehet a minap bejelentett, három üléssoros SUV, melyet a CarXpert szervizhálózat aktuális írásában veszünk górcső alá.

Alig 5 év után, vélhetően a tisztán elektromos változatot előkészítendő lecserélte ikonikus terepjáróját, a G-osztályt a Mercedes-Benz. A korábban több évtizedes modellciklusokkal futó típus különös jelenség az autóiparban. Egyfelől ugyanis az egyik, ha nem a legpotensebb nem katonai (bár olyan verziója is volt), sorozatgyártású terepjáró, másfelől az 50-100 milliós ára miatt már rég nem terepjárásra vásárolják. Hogy mást ne mondjunk, több, lényegében utcai versenyautónak tekinthető AMG kivitelt adnak el belőle, mint „hagyományosat”, főleg, ha utóbbi alatt a valóban terepre felkészített (gumizott, futóművezett stb.) példányokat értjük. Pedig egy ilyen kocsinak nem sok felkészítés kell, inkább csak a tulajdonosi szándék és a ‒ nyilván nem kötelező, csak jellemző ‒ peres aszfaltgumi akadályozza meg, hogy „tökön-paszulyon” átgázolva bizonyítsa: még mindig ott az „ősember” az élére vasalt külső és belső mögött. A CarXpert szervizhálózat mostani írásában sorra vesszük, mit érdemes tudni a vadonatúj „Geländewagen”-ről!

Az autós újságírók és a hozzájuk csatolt felületek tele vannak olyan jellegű tanácsokkal, minthogy „ha használt autót veszel, válaszd a szívó benzinest, kerülj minden extrát, mert csak a baj van vele” stb. Vagyis ‒ lefordítva ‒ a tartós autós boldogság „titka” a végletes igénytelenség és puritanizmus. Az egyébként jó szándékú, szerzetesekhez is illő tanács azonban véleményünk szerint csak egy igen szűk réteg számára hozza el a boldogságot ‒ mondjuk azoknak, akik szeretnének, vagy kénytelenek úgy élni, mint egy szerzetes. Nevezetesen azoknak, akiknek tulajdonképpen nem is szabadna autót venniük ‒ de mégis akarnak vagy kénytelenek. Azoknak, akik a legolcsóbb autók között tudnak csak válogatni, akiknek nem lesz pénzük az esetleg jelentkező hibák kijavítására, akiknek napi szinten elgyengül a térdük, ha meghallják a szerviz szót.

A minap sor került az Audi Q6 e-tron régóta várt premierjére, az első reakciók alapján pedig a német gyártó közepes méretű SUV-ja a műszaki adatai mellett főként az innovatív lámpáival vonta magára a figyelmet. A carXpert szervizhálózat legújabb cikkében a Porschéval közösen fejlesztett platformra (PPE) épülő, várhatóan néhány hónap múlva az utakra kerülő, ötajtós szabadidő-autót igyekszünk bemutatni olvasóinknak.