Az autós sajtót a napokban többek közt az a hír foglalkoztatta, miszerint az Egyesült Királyság kormánya azt tervezi, hogy a jövőben az éves futásteljesítmény alapján megadóztatja az elektromos járműveket. Bár egyelőre mindez csak felvetés, már ez is ráirányítja a figyelmet arra, hogy az egyes országoknak előbb-utóbb kezdeni kell valamit azzal a lyukkal, ami az üzemanyag jövedéki adója által nem érintett villanyautókra történő fokozatos átállás miatt a költségvetésükben keletkezik – melyre egyébként már élő példa is akad Európában. Az idővel akár Magyarországon is relevánssá váló kérdéssel foglalkozunk a Carxpert szervizhálózat mostani cikkében – a téma komplexitása miatt természetesen még messze nem az összes aspektusból.
A bevezetőben említett brit koncepció a gyakorlatban azzal járna, hogy az elektromos kocsik után egyfajta útadóként 3 penny-t kellene fizetni megtett mérföldenként. A szigetország autóhasználati szokásait nézve a becslések szerint ez évente nagyjából 250 fontnyi (átszámítva kb. 110 ezer forintnyi) összeget jelentene egy átlagos tulajdonosnak. Mindez azért is érdekes, mert pont az idei évtől már bevezetésre került egy célzottan a villanyjárműveket érintő adó, melynek mértéke évi 195 font (kb. 85 ezer Ft).
Médiaértesülések szerint a rendszer valószínűleg úgy működne, hogy az érintett autósok az esztendő végén megbecsülnék a következő évben várható villanyautós mérföldjeik számát, majd ez alapján előre befizetnék a terhet. Amennyiben végül ennél nagyobb távolságot tesznek meg, az elszámoláskor rá kell fizetniük, ellenkező esetben pedig értelemszerűen visszatérítést kapnak.
A javaslat mögötti mozgatórugót nem nehéz azonosítani, hiszen a hagyományos üzemanyagok árába épített jövedéki adó mindenütt igen jelentős bevételi lába az állami büdzsének, amit az elektromos járművek „kikerülnek”. A briteknél az előző teljes esztendőben már az újonnan értékesített autók ötöde tisztán villanyos volt, a teljes állományon belül pedig ez idő tájt 5% körül van az arányuk (1,7 milliós darabszám mellett), azaz a jelek szerint elérhették azt a „kritikus tömeget”, amikor az adókiesést valahogy kompenzálni kell.
Az intézkedés Európában nem lenne példátlan, Izlandon ugyanis 2024-ben már bevezettek egy ehhez hasonló rendszert. Ott a járműtulajdonosoknak bizonyos időközönként (minimum évente 1-szer, de havonta maximum 1-szer) egy applikáció segítségével fel kell tölteniük a kilométerórájuk állását, ami alapján kiszámításra kerül a fizetendő összegük (nagyjából, mint a villanyóra-leolvasások esetén). Az északi államban a teljesen elektromos és hidrogénüzemű autók után kilométerenként 6 izlandi koronára (átszámítva kb. 16 forintot), a plug-in hibridek esetén pedig 2 koronára (azaz valamivel több mint 5 forintot) rúg az adó.
Fentebb a kritikus tömeg kifejezést használtuk, amikor arról volt szó, mikor válhat elkerülhetetlenné egy ehhez fogható kormányzati lépés egy adott országban. Ebből kiindulva hazánkban ez a pont talán még kicsit odébb van: jelenleg a 100 ezret közelíti az itthoni tisztán elektromos gépkocsik száma, ami a komplett, 4,2 milliós járműpark nagyjából 2,5%-át teszi ki.
Igaz, a villanyautók eladásai épp most döntögetik a rekordokat. Október végéig bezárólag a statisztikák szerint valamivel kevesebb mint 107 ezer gépkocsit értékesítettek idén Magyarországon újonnan, melyből már több mint 25 ezer, azaz csaknem minden negyedik villanyautó volt. A tendencia miatt így idővel vélhetően mifelénk is szóba kerülhet az átállás miatt kieső jövedéki adó pótlása – de persze nem akarunk tippeket adni senkinek.