Űrsebességű töltést ígér a vadonatúj Zeekr 001

Már-már unalomig ismételt tény, hogy az elektromos járművek tömeges terjedésének egyik legfőbb jelenlegi gátja, hogy a hagyományos üzemanyaggal működő társaikhoz képest korlátozottabb a hatótávjuk, ráadásul az újratöltés is túl sok időt vesz igénybe. A helyzetet orvosolandó a legkülönbözőbb cégek és kutatóintézetek dolgoznak az akkumulátorok hatékonyságának növelésén és új, innovatív technológiák bevetésén, míg mások főként a töltési sebesség fokozásán ügyködnek. Ez utóbbi csoportba tartozik a Zeekr vállalat is, amely a 001 nevű luxus-villanyautója frissítése kapcsán a minap igencsak impozáns adatokat közölt a „tankolás” gyorsaságát illetően. Ennek apropóján a Carxpert szervizhálózat aktuális írásában az Európában is forgalmazott típus új változatát vesszük górcső alá.

A Zeekr még kínai mércével mérve is a fiatalabb autómárkák közé tartozik: a Volvóhoz, a Polestarhoz vagy épp a Lotushoz hasonlóan a Geely Csoport ernyője alá tartozó brand első modellje – a stílszerűen „001” névre keresztelt ötajtós sportkombi – 2021-ben került az utakra. A 2023 óta a mi földrészünkön is jelen lévő kocsi most jelentős megújuláson esett át – no, nem külsőleg, az autó méretei (4,98 méteres hosszúság, 2 méteres szélesség és 1,53 méteres magasság) ugyanis lényegében megegyeznek az eddigiekkel.

Teljesítményfronton viszont jókora előrelépés történt: a korábbi 543 lóerős csúcsteljesítményhez képest a dupla motoros, összkerekes változat immár 925 lóerőre képes, és a tesztek alapján nagyjából 2,8 másodperc alatt felgyorsul 0-ról 100 km/h-ra. És természetesen a hátsókerék-meghajtású variáns sem épp a közlekedési tápláléklánc aljára érkezik majd a maga 503 lóerőjével és 4,98 másodperces gyorsulási értékével.

Az akkumulátorválasztékot egy 95 és egy 103 kWh-s pakk jelenti: előbbivel bő 700, míg utóbbival 800 kilométer tehető meg újratöltés nélkül a mifelénk bevett szabványokhoz képest némileg optimistább kínai CLTC szerint. Az igazi dobás pedig, hogy az aksi akár 1,32 MW-os teljesítménnyel is tölthető, így másodpercenként több mint 2 kilométernyi hatótáv nyerhető, és alig 7 perc alatt letudható a mértékadónak számító 10-ről 80%-ra való töltés.

Adja magát a kérdés, hogy mi a relevanciája ennek az egyébként tényleg figyelemre méltó adatnak, amikor Európában (és Észak-Amerikában) ez idő tájt még a 400 kW-os teljesítményű töltők is ritkaságszámba mennek. Nos, azért érdemes tudni, hogy a Zeekr a gigászi számmal nem a levegőbe beszél, hiszen Kínában épp egymásra licitálnak a gyártók az ultragyors töltők fejlesztési versenyében. A BYD idén rukkolt elő az 1 MW-os megoldásával, amire „válaszul” a Zeekr mérnökei egy 1,2 MW-os technológiát helyeztek üzembe, amely ráadásul a BYD rendszerével ellentétben nem 2, hanem csupán 1 csatlakozón is képes továbbítani a szóban forgó energiát.

A szkeptikusok persze erre is rávághatják, hogy „jó-jó, de a 7 perc az még mindig sok egy klasszikus benzin- vagy dízeltankoláshoz képest” – azonban a fejlődési ívet látva nem nehéz megjósolni, hogy rövidesen az újratöltés lassúságának gátja elhárulhat a villanyautózás térnyerése elől. Már, ha bírják majd a hálózatok – de ez már egy másik téma.