Tényleg olyan környezetbarát az elektromos autó?

Tényleg olyan környezetbarát az elektromos autó?

A bolygó megóvásának egyik fontos „hozzávalója” a közlekedés „kizöldítése”. Ez amolyan alaptétel, mint ahogy az is, hogy a megoldást az elektromos autók jelenthetik. Ezt gondoltuk legalább is eddig, egy friss tanulmány azonban úgy számol, hogy ha minden tényezőt figyelembe veszünk, egy Tesla is kibocsát annyi káros anyagot, mint egy dízeles vagy benzines jármű.

A zöld rendszámos autókat nulla emisszióval hirdetik – ami a használatukat nézve igaz is. Igen ám, azonban az általuk felhasznált áramot valahol meg is kell termelni, az országok jelentős részében pedig ez jelentős szén-dioxid (CO2) termeléssel jár, elég, ha csak a széntüzelésű erőművekre gondolunk. Ha ehhez hozzátesszük, hogy az elektromos autókban lévő, nagy kapacitású akkumulátorokhoz szükséges lítium, kobalt és mangán bányászata és feldolgozása kifejezetten energia-igényes, máris nem annyira rózsás a kép.

A Német Gazdaságkutató Intézet munkatársai most megpróbálták számszerűsíteni is a fentieket, azaz megvizsgálni, mindent egybevetve pontosan mennyire zöldek az elektromos autók, összevetve például dízeles vagy benzines vetélytársaikkal. Nos, a Christoph Buchal kölni fizikaprofesszor vezette csapat arra a meglepő eredményre jutott, hogy az elektromos járművek 11-28 százalékkal nagyobb mértékben megterhelik a környezetet, mint a dízelautók.

A pontos számításokkal nem untatnánk senkit, legyen elég annyi, hogy a kutatók szerint egy Tesla Model 3 elektromos autó például kilométerenként 156-181 gramm CO2 -t termel, ha figyelembe vesszük az akkumulátorai gyártásakor, illetve működéshez szükséges áram megtermelésekor keletkező üvegházhatású gázokat is. A tanulmány szerzői ezt egy Mercedes dízelautóval vetették össze, és bármilyen hihetetlen, de a Merci nyerte a „zöldség-versenyt”. És ha hihetünk a fentieknek, akkor a benzines kocsikhoz képest sem igazán környezetbarát egy Tesla. Száz kilométerenként 7 literes fogyasztással számolva benzinmotorok esetén is nagyjából 160 gramm CO2-kibocsátás jön ki egy km-re vetítve – persze ez függ az adott autó állapotától, a használat módjától, stb.

A most nyilvánosságra hozott dokumentum szerint tehát az elektromos autók környezetbarát jellege lényegében csak papíron létezik. A zöld rendszámos autók gyártóinak reakciója aligha várat majd sokat magára, ők vélhetően igyekeznek majd – akár hasonló adatokkal alátámasztva – ennek ellenkezőjét bizonygatni. Igazságot tenni nem akarunk (nem is tudnánk…), mindenesetre az jól látszik: az alaptételek sem annyira szilárdak, mint sokszor hisszük.