Stelato S9T: új kihívó a villanykombik mezőnyében

Nem kérdés, hogy az európai (elsősorban német) prémiummárkák háza táján aggódva figyelik azoknak a kínai járműveknek a premierjét, amelyek nem titkoltan az ő globális piacaikra ácsingóznak. Az egyik legújabb jelentkező ebben a kategóriában a Stelato S9 nevű, tisztán elektromos és hatótávnövelős (EREV) változatban is kapható luxuskocsi, amelyből a szedán után a közelmúltban a kis túlzással kihalófélben lévő kombivariánst (S9T) is bemutatták. Ez utóbbiról árult el új részleteket a gyártó, így ennek apropóján a CarXpert szervizhálózat aktuális bejegyzésének fókuszában is ez a kocsi áll.

Mindenekelőtt azonban ejtsünk néhány szót magáról a Stelatóról, hiszen egy Magyarországon (még?) kevéssé ismert brandről van szó. A név mögött Kína hatodik legnagyobb, állami tulajdonú járműipari vállalata, a BAIC, valamint a mások mellett az immár az autóiparban is gyökeret vert Huawei által fémjelzett HIMA nevű tömörülés áll. A Stelato még a feltörekvő kínai márkákhoz képest is „zöldfülűnek” számít, hiszen 2024-ben alapították, az S9 pedig az eddigi egyetlen modelljük, amelyből évente akár 120 ezret is képesek elkészíteni.

Ahogy azt már a bevezetőben is említettük, a típus palettáján a teljesen elektromos meghajtás mellett az egyik legritkább hibrid technológia, az EREV (más gyártók szóhasználatában: REEV) is szerepel, melynél a benzinmotor (jelen esetben a BAIC-tól érkező, 1.5 literes, négyhengeres turbós erőforrás) nincs összeköttetésben a kerekekkel, csupán generátorként funkcionál, így a jármű lényegében tisztán elektromosként is képes üzemelni.

A sokkal inkább „mainstream”-nek számító EV-változatok mindegyikében a Huawei által biztosított, 304 lóerős villanymotorok találhatók a hátsó tengelyen, ami az összkerekes variánsok esetén kiegészül egy 212 lóerős, elöl elhelyezett elektromos erőforrással – a csúcskivitelek összteljesítménye így meghaladja az 500 lóerőt, a 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulásukhoz pedig kevesebb mint 4 másodpercre van szükség.

A típussal kapcsolatos új fejlemény tehát, hogy a négyajtós szedán mellé nemrég leleplezték az S9T nevű ötajtós kombit is, amely 5,16 méter hosszú, 2 méter széles és 1,49 méter magas, a tömege pedig 2,3 tonna környékén van. Az alaposan megnövelt tárolókapacitású modell a minap közzétett fotók tanúsága szerint a 15,6 hüvelykes központi kijelző és a 12,3 hüvelykes vezetőoldali információs panel mellett újdonságként bővült egy szintén 12,3 hüvelykes, az anyósülésen utazók szórakoztatásáért felelős képernyővel is.

A gyártó ígérete alapján a „praktikus puttonyos” S9T-re napokon belül leadhatóak lesznek az első rendelések, a szállítások pedig már idén ősszel megkezdődnek. Az árakkal kapcsolatos várakozások 350 és 380 ezer kínai jüan közti összegekről, vagyis forintban kifejezve kb. 16,5-18 millióról szólnak. A kérdés már csak az: ilyen technikai paraméterek és árcímke mellett valóban van-e félnivalója az Audi-BMW-Mercedes triónak a Stelato modellektől?