Ha összességében próbáljuk vizsgálni a globális autóipart, akkor egyértelmű, hogy a járművek átlagos karosszériamérete folyamatosan növekszik. Ezzel a trenddel megy most némiképp szembe a Toyota, amely a napokban bemutatta a népszerű Land Cruiser család legújabb és egyben legkisebb tagját, az „FJ” névre keresztelt, kompakt SUV-ot. Az újdonságot a nagyközönség először a hónap végén kezdődő Japan Mobility Show-n tekintheti meg testközelből, de a gyártó már most lerántotta a leplet a legfontosabb részletekről. És bár a vállalat egyelőre nem tervezi az európai forgalmazást, a típus „távolról nézve” is van annyira érdekes, hogy a Carxpert szervizhálózat legfrissebb cikkét neki szenteljük.
A Land Crusiert 1951-ben ismerte meg a világ, és azóta 190 országban több mint 12 millió példányt adtak el belőle. A palettán ez idő tájt 3 modell (70, 250 és 300 szériák) található, amely tehát rövidesen kiegészül az FJ-vel, melynek neve a „Freedom & Joy”, azaz „szabadság és öröm” szavak rövidítéséből származik. Ennek megfelelően a Toyota szándéka szerint az újdonság egyszerre garantálja majd a leendő tulajdonosoknak a mindennapi vezetés élményét, illetve a Land Cruiserektől megszokott (és elvárt) megbízhatóságot és off-road képességeket.
A kocsi méreteit illetően már az is árulkodó, hogy „nagytestvéreivel” ellentétben nem a GA-F platformra épül, hanem a többek közt az aktuális Hiluxok által is használt IMV-re. A vadonatúj FJ pontos hossza 4,57 méter (azaz nagyjából 40-50 centiméterrel rövidebb a Land Cruiserek jelenlegi generációinál), magassága (1,96 méter) pedig meghaladja a szélességét (1,85 méter). A rövid tengelytáv (2,58 méter) közben jó manőverezhetőséget és mindössze 5,5 méter sugarú fordulókört biztosít az új SUV-nak.
Érdekesség, hogy a jármű kétféle „arccal” is rendelhető lesz, melyek közt a legszembetűnőbb különbség az első lámpák alakja: az egyik opció egy a teljes autó designjához illeszkedő, retró stílusú kerek forma, míg a másik egy modernebb megjelenést kölcsönző, C-alakú fényszóró. Az FJ vonalvezetése egyébként hűen követi a Land Cruiserekét, terepjárószerű megjelenésére pedig a kívül elhelyezett pótkerék vagy épp az extraként rendelhető levegőszívócső (snorkel) és a beszállást segítő fellépő erősíthet rá.
Ami a hajtásláncot illeti, a „választékot” jelen állás szerint egy 2,7 literes, négyhengeres benzinmotor képezi majd, ami 163 lóerős teljesítményt és 246 Nm-es nyomatékot tud produkálni. A Toyotától nem szokatlan módon az ötajtós kocsi kapcsolható összkerék-meghajtású, és egy hatsebességes automata váltó kap helyet benne.
A gyártó a most közzétett hírben „világpremiert” említ, ami jelen állás szerint azt takarja, hogy a Thaiföldön készülő Land Cruiser FJ a jövő év közepére időzített Japán debütálás után az ázsiai, közel-keleti, valamint a latin-amerikai piacokra koncentrál majd – ám néhány szakértő nem zárja ki, hogy idővel (akár egy másféle hajtáslánccal) Európában is szerencsét próbálnak vele.