Avagy a kiegészítők dicsérete

Rengeteg mindent el kell dönteni egy új autó vásárlásakor, de elsőként azt, hogy mégis mire kell, és mekkora autóra lesz szükségünk? Erre többféle sztenderd válasz létezik. Ha két gyerekkel, kutyával akarunk kempingezni, nyilván jó, ha nagy, ha a belvárosban akarunk parkolót keresni (ne tegyük, butaság) a legjobb, ha kicsi. Ha ezt is, azt is tudnia kell, tartsunk két autót. Ha erre se pénz, se szükség, de néha a nagy, néha a kicsi a jó, vegyünk egy közepest. Túl egyszerűen hangzik? Pedig lényegében erről van szó!

Sorra valósulnak meg a legvadabb fantáziák. A hatótávbajnok elektromos utasszállító és az önvezető hippibusz ugyan még a holnap ígéretei, de a robotizált pizzakihordó például már a jelen megoldása. Három lelkesítő jármű következik, melyek hamarosan a nagyvárosok szupersztárjai lehetnek.

Bevalljuk, amikor először olvastuk, hogy egy csapat a fejébe vette, hogy az összes földrészen teljesít egy-egy extrém autós kihívást egy klasszikus Porschéval, elsőre még nem mértük fel pontosan, mekkora vállalás is ez. Aztán a földgömböt forgatva egyszer csak beugrott: az „összes” kontinensbe bizony az Antarktisz is beletartozik, így pedig már egészen izgalmasnak kezd hangzani a projekt. A Déli-sarknak persze a 65 évvel ezelőtt gyártott 356A-nak egy speciálisan átalakított változatával vágnak neki!

A „hétköznapi” életben az emberek általában a rokonaiktól, barátaiktól szoktak születésnapi ajándékot kapni, és nem saját maguktól. Ha van azonban híresség, aki kimondottan szeret szembemenni mindennel, ami „szokványos”, akkor az az extravagáns futballsztár, Zlatan Ibrahimovic. A 40. életévét minap betöltő bosnyák-horvát származású svéd klasszis pedig természetesen nem egy „átlagos” tárggyal lepte meg magát, hanem egy forintban kifejezve kb. 170 milliós sportkocsival!

Mostanra elcsépelt fogalommá vált autós körökben a chiphiány, és egyre többen emlegetik hasonlatképpen a szocialista autókereskedelmet. Az egyik tény, a másik természetesen durva túlzás, de a kérdés sokakban felvetődhet: miért kell manapság ennyi időt várni egy autóra? Megpróbálunk rá válaszolni.

Kevés téma van, aminek a szóba hozatala jobban felborzolná az autós társadalom kedélyeit, mint a parkolási díjak emelésének, szigorításának kérdése. A legfrissebb ezzel kapcsolatos hírek Németországból érkeztek, ami elsőre még távolinak tűnhet, de pontosan tudjuk, hogy az Európa jövőjére nagy befolyással bíró államból induló kezdeményezések idővel hazánkba is „beszivároghatnak” – főként, ha a mostanság sokat hangoztatott környezetvédelemmel összefüggő törekvésekről van szó.

Vannak ikonikus járművek, amelyek már-már elválaszthatatlanul összefonódtak azzal a várossal, ahol közlekednek. Mind közül talán a leghíresebbek a kétszintes, jellegzetes piros színű londoni autóbuszok. Nem véletlen, hogy a turisztikai látványosságnak is számító négykerekűekről a belsőégésű motorokra vonatkozó egyre szigorúbb tilalmak közepette sem akarnak lemondani a helyiek – két cég pedig most be is mutatta azt a verziót, amely a tisztán elektromosnak ígérkező jövőben is róhatja a brit főváros útjait. 

Bár a tendencia egyelőre az, hogy egyre több ország jelenti be világszerte, hogy 2030 után valamikor betiltják a belsőégésű motorokat, vannak olyan kormányok is, amik nem hódolnak be a zöldek (és más politikai illetve gazdasági irányvonalak) érvelésének. Ilyenek például a csehek is.

Éljenek a benzinesek! – szól a Skoda idevágó filozófiája. Mert bármily hihetetlenül is hangzik, az új FABIA úgy lesz képes a hozzá kínált 5 motorváltozatból néggyel megtenni ezt a távot, hogy nem lesz belőle sem dízel, sem mild-hibrid, sem konnektoros hibrid kivitel.