Másfél évtizede sincs, hogy az első Tesla autó kigördült az utakra, mégis akad olyan példány, amely már több mint 1,5 millió kilométert futott! A nem akármilyen teljesítmény egy német taxis nevéhez fűződik, akinek 8 év sem kellett ahhoz, hogy – képletesen – nagyjából 37-szer megkerülje a Földet Model S P85-ös kocsijával. Az abszolút rekordtól persze még ő is messze van…

Az autóvezetés olyan, mint a foci és a politika: mindenki azt gondolja, hogy az átlagnál jobban ért hozzá. Viccek egész sora szól arról, ki hogyan szól bele, minősíti a másik vezetését, ez a szexizmus egyik jellegzetes terepe is. Az interneten nagyon népszerűek azok a videók, amikor a szabályokat semmibe vevő, arcátlan, esetleg csak a saját képességeit túlbecsülő emberek pórul járnak. Mindezek után jogosan vetődik fel a kérdés: most akkor tudunk vezetni vagy sem? Sok balesetről hallunk az utakon, és néhányat látunk is menet közben ‒ ne adj’ isten részt veszünk benne ‒ de mégis: több millió autó futkos az utakon Magyarországon naponta, egyre több és egyre gyorsabban; ehhez képest a napi néhány tucat ütközés, baleset elenyésző. Akkor tudunk vezetni vagy sem? Nos, akinek van a volán mögött 10-70 év gyakorlata és a reflexei, ítélőképessége, érzékszervei rendben vannak, valószínűleg tud vezetni, csak hát, nem egyformán.

Üdítően komplex hajtás és a közkedvelt sci-fiket idéző beltér jellemzi a német gyártó sivatagi versenyautóját, a terep kihívásaihoz igazított RS Q e-tront. Legalábbis erről árulkodnak azok a fényképek, amiket az Audi szakemberei hoztak nyilvánosságra az online sajtóban a közelgő Dakar Rally beharangozásaként.

Idehaza is nagy népszerűségnek örvendenek azok a tévéműsorok, amelyekben lomos, hosszú évek óta érintetlen garázsokat és egyéb tárolóhelyiségeket „pucol ki” egy-egy csapat, a munka során pedig nem ritkán igazi kincsekre bukkannak. Valami ehhez hasonló történhetett a közelmúltban Franciaországban, ahol egy fészer mélyén egy valódi autós ritkaság rejtőzött – amely az enyészet helyett így egy új, kellően gazdag tulajdonosé lehet.

Ha igaznak bizonyultak volna azok a jóslatok, amelyeket az önvezető autózás gondolatának első megjelenésekor hallottunk, akkor mostanra kis túlzással már mindenki (aki akar) elengedett kormánnyal, hátradőlve ülhetne (netán alhatna) a sofőrülésben. Ehhez képest látszólag nem túl gyors a fejlődés ilyen téren – bár az autóipari vállalatok mentségére szóljon, hogy ennek legalább annyira szabályozási okai vannak, mint technológiai. A friss hírek szerint azonban most egy jelentősnek mondható áttörést következett be ilyen téren!

Egyre több jel utal arra, hogy a belsőégésű motorok napjai meg vannak számlálva – igaz, a hagyományos erőforrásokkal felszerelt új autók eladására vonatkozó tilalom pontos kezdetét illetően nagy a szórás az egyes országok között. Az Európai Unióban a legutóbbi információk alapján jelenleg a 2035-ös céldátumot mérlegelik, Norvégiában viszont már 2025-től csak zéró (helyi) károsanyag-kibocsátású járműveket lehetne értékesíteni. A trendek alapján pedig könnyen lehet, hogy ehhez ott tilalomra se lesz szükség: a piac megoldja maga a dolgot!

A címben szereplő kifejezést ezúttal szó szerint kell érteni, hiszen amikor legutóbb kaptunk egy kis ízelítőt a svéd luxusgyártó közelgő modelljéből, még egy hatalmas textildarab takarta – ezt „rántották le” most egy újabb fotózás kedvéért. Ha figyelembe vesszük napjaink autóépítési trendjeit, akkor nem igazán volt meglepő, hogy egy teljesen elektromos SUV rejtőzött a takaró alatt. Íme, néhány információ, amit jelen állás szerint tudni lehet a várhatóan jövőre debütáló kocsiról!

A hazai személyautó-állomány magas. 1960-ban 30 ezer személyautó gurult az utakon, 1980-ban 1 millió. 1991-ben 2 millió, tavaly majdnem 4 millió. Vagy alacsony? 2018-ban 100 főre Belgiumban 676 autó jut, Lengyelországban 617. Magyarországon 373 (utolsó 3 hely egyike az EU-ban), de Koszovóban csak 94. Mi a sok?

A Ferrari három évvel ezelőtt indította útjára az Icona elnevezésű sorozatot, amelynek már az alapötlete – vagyis, hogy évtizedekkel ezelőtti, legendás modelljeik formavilágát vegyítik a modern technológiával – is meglehetősen nagy kasszasikert ígért. Ennek megfelelően az első két fecske, a Monza SP1 és SP2 nem is okozott csalódást, a napokban pedig a mugellói versenypályán leleplezték a széria harmadik tagját, a Daytona SP3-at is!