Innen is elnézést kérünk a Hyundai Csoport (és persze a többi autóipari szereplő) illetékeseitől, de amikor a minap olvastuk, hogy a dél-koreai cég az ötödikről a harmadik helyre lépett előre a világszerte legtöbb járművet értékesítő gyártók toplistáján, akkor elsőre a „vakok közt a félszemű…” kezdetű, nem túl hízelgő mondás jutott eszünkbe. A Hyundai ugyanis annak köszönhetően tudott kettőt is „előzni”, hogy bár a szektorban tapasztalható ellátási nehézségek az ő számaikat is visszavetették, de kevésbé, mint a vetélytársakéit. Ezzel együtt az 55 éve alapított vállalat globális előretörése vitathatatlan, az elektromos autók terén pedig egyre merészebb ambícióik vannak.

„Aukcióra kerül az egyik mozivászonról ismert, világhírű Porsche” – söpört végig a hír nemrég a médián. A filmek (és az autók) világában jártasak a fenti mondatot olvasva talán azt találgatták, vajon a Tolvajtempó kultikus, 1978-as évjáratú 911-esét, a Sebhelyesarcú 928-asát vagy épp a Top Gunban látott 356 spydert lehet-e megvásárolni, netán a Halálos iramban széria ötödik részében a néhai Paul Walker által vezetett 911 GT3 RS, a Bad Boys-ban Will Smith által „meghajtott” 964 Turbo 3.6, esetleg a Red 2-ben Bruce Willisszel a volánja mögött feltűnt GTS kerül-e kalapács alá? Nos, a válasz: egyik sem, de a szóban forgó „árverési tétel” története bizonyos szempontból a fentieknél is sokkal izgalmasabb.

Egy átlagos elektromos kocsival napi 70-100 kilométert tesz meg a tulajdonosa, de a helyzet a fejlett töltőhálózattal rendelkező régiókban értelemszerűen sokkal kedvezőbb – derül ki a Jövő Mobilitása Szövetség napokban kiadott közleményéből. A többség elsősorban munkába járásra, a gyerekek szállítására és bevásárlásra használja a villanyautóját, de a szervezet szerint bizonyos jó tanácsok megfogadása esetén akár egy hosszabb, külföldi túrának sincs akadálya az alternatív technológiával.

A járműipar – nagyrészt költséghatékonysági okokból – egyre inkább a rugalmas kombinálhatóság irányába tart, azaz a gyártók (különösen a nagy konszernek) néhány hasonló alkatrész „cserélgetésével” sokféle különböző típust képesek létrehozni. E trend miatt gyakran elhangzik az a kritika, hogy napjaink autó kis túlzással olyanok, mint a „LEGO-szettek”. Nos, ha van kocsi, amit joggal érhet ez a „vád”, az a minap bemutatott, speciális Lamborghini Sián FKP 37 – az ugyanis valóban LEGO-építőelemekből készült!

Egyre többet hallani napjaink két „felkapott” technológiája, a napenergia és a villanyautózás „házasításáról”. A terület egyik úttörője a német Sono Motors, amelynek alapítói immár 10 éve dolgoznak egy fotovoltaikus panelekkel „burkolt” kocsin, amelynek sorozatgyártásra kész változatát a minap tárták a nagyközönség elé. Lássuk, mit lehet tudni az évi több ezer „ingyen” kilométert ígérő, innovatív járműről!

100 kilométert 130 km/h-val haladva 46 perc alatt teszünk meg. Ha 100-zal megyünk, ugyanez praktikusan pont egy óráig tart, 80-nal pedig egy és negyedóráig. Mehetünk a fővárosból Tiszakécskére, Ságvárra, Siófokra, Komáromba, Kecskemétre vagy Nagykőrösre, Veszprémbe, Szolnokra stb. vagy épp vissza, az ember, ha ezekre a helyekre indul ‒ de a távolságot bármely pontból mérhetnénk ‒, általában nem szokta percre pontosan kimérni az idejét, hogy „ne kelljen rohanni”. Az esetek többségében tehát annak, aki 100 km-re indul, egy minimális odafigyeléssel elegendő lenne 100, vagy akár 80 km/h-val közlekednie, nem érné érdemi veszteség. Miért fontos mindez?

Több mint negyedszázada nem fordult elő, hogy egy adott hónapban annyira kevés új autót értékesítsenek Európában, mint idén júniusban. És bár a napokban közzétett statisztikákat a legtöbb gyártó főhadiszállásán nem fogadhatták kitörő lelkesedéssel, szakértők hozzáteszik, hogy a csökkenő darabszámok nem jelentenek feltétlenül visszaeső bevételeket a vállalatok számára. A nemzetközi trendek természetesen rányomják a bélyegüket a magyar piacra is, ahol a helyzet a használt gépkocsik sokadvirágzását hozta el.

A Honda hivatalos oldalán újabb részleteket árult el a ZR-V nevű modelljéről, amelyet a tervek szerint még idén ősszel elkezdenek forgalmazni Japánban. És hogy miért lehet ez érdekes számunkra? Nos, a vállalat bejelentése alapján a típust jövőre Európában is piacra dobják, ami persze nem is véletlen: egy „villanyosított” szabadidő-autóról van szó, ami így rövidesen napjaink egyik legkelendőbb kategóriájába érkezhet meg.

Zajlik az élet a Hyundai háza táján, a dél-koreai gyártó a napokban több olyan nagy bejelentést is tett, amivel alaposan magukra irányították a figyelmet. Egyrészt minden eddiginél több részletet árultak el a nemrég bemutatott Ioniq 6 teljesen elektromos szedánjukról, másfelől előrukkoltak két egészen különleges koncepcióautóval is, amelyeket ugyan a közutakon aligha fogunk egy az egyben viszontlátni, mégis sokat elárulhatnak a globálisan feltörekvőben lévő márka jövőbeli terveiről.