Japán-USA: „egyirányú” autós szerelem

Japán-USA: „egyirányú” autós szerelem

Donald Trump amerikai elnök nemrég ismét megerősítette: kész mindent megtenni azért, hogy több amerikai autót adjanak el Japánban, és ez a kereskedelem ne csak az ellenkező irányban virágozzon. Tény, hogy az Egyesült Államokban rengetegen róják a mérföldeket japán kocsikkal, amelyek valósággal uralják az ország útjait. Japánban viszont alig látni amerikai járműveket – méghozzá elsősorban az USA gyáróriásainak „rugalmatlansága” miatt.

Először is, érdemes leszögezni, hogy nem csak az amerikai gyártóknak nehézkes gyökeret verni Japánban, hiszen ott a becslések szerint a járműpark több mint 90%-a hazai autókból áll. Más kérdés, hogy a nagy európai cégek, így a Mercedes, a BMW vagy épp az Audi, azért évi több tízezer gépkocsit el tudnak adni a szigetországban. Egy a CNBC hírcsatornának nyilatkozó elemző, Christopher Richter eközben úgy fogalmazott, „a nagy amerikai autógyártók ma már nem is igazán próbálkoznak Japánban.”

A Ford 2017-ben ki is vonult a „felkelő nap országából”, de azok sem jártak jobban, akik ott maradtak: a General Motors írd és mondd 700 darab autót értékesített Japánban az előző évben, de nem lehet büszke a számaira a harmadik gigacég, a Chrysler sem. Mindez persze a szakértők szerint egyáltalán nem meglepő: az amerikai vállalatok nem a japán ízlésnek megfelelő autókat gyártanak, ráadásul nem fektetnek eleget az imázsépítésbe, így még mindig makacsul tartják magukat Japánban az olyan tévhitek, minthogy az amerikai autók megbízhatatlanok.

Tény, hogy, ha szétnézünk egy japán nagyváros utcáin, nem éppen az USA „szabványának” megfelelő autókat látjuk. A zsúfolt, szűk utcákon a többség a kicsi, hatékony, ügyesen manőverező kocsikat részesíti előnyben, amelyek amúgy adózási és parkolási szempontból is előnyösek. Márpedig az amerikai gyártók ezt látszólag nem veszik figyelembe, ehelyett a saját fogyasztóik számára készített járműveket próbálják egy az egyben eladni külföldön – mint kiderült, kevés sikerrel.

A CNBC elemzése egyetlen pozitív példát említ, méghozzá a Jeep Wranglert, amely Japánban is jól teljesít az utcai terepjárók piacán. Ennek oka, hogy az emblematikus modell talán a legerősebb megtestesítője az „amerikai életmódnak”, amelynek, ahogy a világban szinte mindenhol, úgy Japánban is akadnak rajongói.

„Ellenkező irányban” viszont sikersztorik tömkelegét látjuk. A statisztikák szerint az Egyesült Államok útjain futó autótípusok toplistájának dobogóját a japánok sajátítják ki: első a Honda Accord, második a Honda Civic, a harmadik pedig a Nissan Altima. A márkák élmezőnyében a Honda és a Nissan mellett a Toyota is ott van, a három japán óriás amerikai eladási számait pedig csak a Ford és a Chevrolet tudja megközelíteni a „hazai pályán játszók közül”.