Szakértők szerint nem az a kérdés, hogy a kínai járművek teret hódítanak-e Magyarországon (ennek jeleit már most észlelhetik azok, akik nyitott szemmel közlekednek), hanem csak az, hogy mikor és milyen mértékben. Az mindenesetre biztos, hogy az európai uniós védővámok – és az azok alternatívájaként nemrég felvetett minimáláras rendszer – egyelőre látszólag nem szegték a távoli-keleti ország gyártóinak kedvét, és a minap egy újabb vállalat hazánkba érkezését jelentették be. A Leapmotor első körben két (majdnem teljesen elektromos) modellt hozhat a hazai piacra még idén, melyek közül a T03 a praktikus városi kisautók, a C10 pedig a divatos crossoverek mezőnyében száll ringbe. A CarXpert szervizhálózat aktuális írásában a két típus ismérvei alapján annak próbálunk utánajárni, milyen esélyei lehetnek a hangcsui cégnek az itthoni vásárlóknál.
A hivatalosan Zhejiang Leapmotor Technology Co. nevű vállalat még az európai mércével mérve eleve „gyerekcipőben járó” kínai piacon is a fiatalabb szereplők közé tartozik: a villanyautókra szakosodott céget 2015-ben alapították, első járműveiket pedig csak 2019-ben értékesítették. A cégben 2023-ban 20%-os részesedést szerzett a 14 brandet tömörítő Stellantis konszern, az együttműködés eredményeként pedig tavaly megjelentek az első Leapmotor gyártmányú kocsik Európában. Nem meglepő módon kezdetben a hazai kínálatot is a kontinensünkön már gyökeret vert típusok fémjelzik majd.
Közülük a T03 (képünkön) a Leapmotor jelenlegi palettájának legrégebb óta forgalmazott eleme: szinte napra pontosan 5 éve kerültek az utakra az első példányai, és mára csak hazájában több mint 200 ezer fut belőle. A mindössze 3,62 méter hosszú, 1,65 méter széles és 1,58 méter magas, alig 1 tonnás miniautót egészen a közelmúltig a Stellantis csoport lengyelországi üzemében is gyártották (csakúgy, mint a rá meglehetősen hasonlító Fiat 500-ast), ám a „vámháború” részeként a cég most új helyszínt keres a kis villanyjármű futószalagjainak. A T03 összességében háromféle teljesítényszinten és ugyanennyi akkumulátorvariációval készül, a hazánkba érkező kivitel esetén 95 lóerőről és 265 kilométeres WLTP-hatótávról olvasni.
A C10 már egy jóval újabb, 2024-ben debütált típus, amely a közepes méretű szabadidő-autók népszerűségi hullámát igyekszik meglovagolni. Magyarországra ebből egy 70 kWh-s aksival rendelkező, 215 lóerős, tisztán elektromos verzió jöhet, mellyel az ígéretek alapján 420 km-t lehet megtenni újratöltés nélkül. Az ötajtós SUV-nak pedig akad egy ritkább technológiával felvértezett, hatótávnövelős változata is: ennél a 28,4 kWh-s akkumulátor és azt tápláló 1.5 literes benzinmotor koprodukciója révén akár 950 kilométeres hatótávval is lehet számolni.
A pontos hazai árakat egyelőre nem tudni, de a Leapmotorok európai árcímkéiből kiindulva a médiában a T03 esetén 7,5-8 millió forintos összegről, a C10-esnél pedig ennek nagyjából duplájáról szólnak a becslések. Ez, karöltve a fentebb röviden ismertetett paraméterekkel, még a kínai márkákkal szemben alighanem meglévő „szkepticizmus” mellett is elég lehet egy látványos belépőre az árérzékeny magyar piac legújabb résztvevője számára.